הפרעות נוירולוגיות

ישנן מגוון רחב של הפרעות נוירולוגיות

הפרעות נוירולוגיות נרכשות

ישנן הפרעות נוירולוגיות, שאינן תוצאה של פגיעת ראש או שבץ מוחי, אשר מערבות גם הן ליקויים בתפקוד המוח. הפרעות אלו הינן מולדות או נרכשות במהלך החיים ונגרמות מסיבות שונות. מבין ההפרעות הנפוצות נכללות מחלת האפילפסיה ("מחלת הנפילה"), טרשת נפוצה, מחלות זיהומיות (לדוגמה, דלקת קרום המוח או הרפס אנצפליטיס), והפרעת כאב. כל אחת מן ההפרעות הללו מערבת ליקוי עצבי מסוים, שעלול להיות בעל השפעה נרחבת על אורח חייו של האדם, ולכלול פגיעה ביכולות מוטוריות, חשיבה ומאפיינים רגשיים. כמו כן, ייתכנו השלכות בהיבטים נוספים של החיים (קשיים ביחסים זוגיים, יחסים משפחתיים ותפקודים תעסוקתיים). לדוגמה, אדם שסובל מהתקפים אפילפטיים, חווה, לעיתים, קשיים בזיכרון וביכולות התארגנות, שמשפיעים על תפקודים יומיומיים, ועקב כך הוא עלול להיקלע למצוקה נפשית.

הפרעות ניווניות (דמנציות)

דמנציה (הפרעות ניווניות) הנה משפחה של מחלות נוירולוגיות אשר מתאפיינות בתמותה של תאי-העצב במוח. התוצאה הנה התדרדרות הדרגתית ומתמשכת בתפקודים השונים אשר נשלטים על-ידי המוח. ההבדל המרכזי בין הדמנציות השונות הנו במוקד הראשוני שבו מתחילה תמותת תאי-העצב (וכתוצאה מכך לשוני בסימפטומים הראשוניים של המחלות). בשלבים מתקדמים של המחלה, הדמנציות כולן מתבטאות בצורה דומה, בפגיעה תפקודית נרחבת.

אלצהיימר

מחלת האלצהיימר הנה הנפוצה והמוכרת מבין הדמנציות. הסימפטום הראשוני והבולט של המחלה הנו ירידה משמעותית ביכולות הזיכרון של האדם, מעבר לשינויים טבעיים המתרחשים עם הגיל. הפגיעה בזיכרון יכולה להתבטא בדרכים שונות ובשלבים מתקדמים אף לסכן את האדם (לדוגמא, איבוד דרכים או שכחה של גז דולק). סימפטומים נוספים בשלב הראשוני של המחלה כוללים בעיות בשליפת מילים, ירידה משמעותית ביכולת הריכוז ושינויים בהתנהגות.

אבחון וטיפול בהפרעות ניווניות

ישנה חשיבות רבה בזיהוי מוקדם ככל האפשר של הדמנציה. לעיתים הדבר מצריך אבחנה מבדלת בין הדמנציה ובין אפשרות למחלה אחרת עם סימפטומים דומים (כגון, בעיות הורמונאליות, דיכאון וכו'). בשלב זה מומלץ לפנות לאדם הבקיא בתחום הפסיכוגריאטריה, כגון רופא/ה פסיכוגריאטרי או נוירופסיכולוג בעל ניסיון בתחום הדמנציה. לאחר השגת אבחנה מומלץ להתחיל טיפול מסודר אצל רופא מומחה אשר ישקול מתן טיפול תרופתי. במקביל, מומלץ שקרובי-המשפחה ובפרט בן/בת-הזוג יקבלו ליווי ותמיכה על-ידי נוירופסיכולוג.

% 0

ממקרי הטראומה כוללים פגיעת ראש